fbpx

Czy aktualnie warto budować bazy kandydatów?

Czy aktualnie warto budować bazy kandydatów?
16
wrz

W tym artykule przeczytasz dlaczego warto budować bazę kandydatów, nawet jeśli nie prowadzisz agencji rekrutacyjnej, jedynie rekrutujesz na własne potrzeby. Dowiesz się też kiedy ma to sens i jak budować bazę kandydatów zgodnie z prawem RODO.

Czy warto budować bazy kandydatów?

Zawsze staram się każde działanie, projekt oceniać przez pryzmat stosunku potrzebnych nakładów do spodziewanych efektów, jednak chcę zwrócić Twoją uwagę na fakt, iż przy ocenie każdego przedsięwzięcia warto rozważyć nie tylko efekty krótkoterminowe, ale przed wszystkim należy pamiętać o korzyściach długoterminowych.

Z punktu widzenia korzyści krótkoterminowych bez wątpienia łatwiej jest dawać za każdym razem ogłoszenie i po zakończonym procesie rekrutacyjnym usunąć wszystkie C.V. – jeśli nie masz zgody na zachowanie ich na kolejne rekrutacje, to zgodnie z przepisami RODO tak należy postąpić.

Jednak patrząc na to zagadnienie długoterminowo pewnie się ze mną zgodzisz, że posiadanie bazy danych potencjalnych kandydatów, chyba nigdy wcześniej nie miało tak dużego znaczenia jak obecnie. Tą wartość szczególnie doceniają agencje rekrutacyjne, a szczególnie te specjalizujące się w konkretnej branży.

W mojej ocenie każdy pracodawca, który prowadzi co najmniej kilkanaście projektów rekrutacyjnych rocznie powinien budować własną bazę kandydatów, tak samo jak dobry handlowiec buduje bazę swoich potencjalnych klientów.

Dzięki takiemu podejściu z roku na rok rekrutacje będą coraz bardziej skuteczne i tańsze.

Jeśli budować bazę danych, to właśnie teraz. Dlaczego?

Dane kontaktowe kandydatów coraz wolniej się dezaktualizują. Obecnie nie zmieniamy już często adresów mailowych oraz numeru telefonu komórkowego (bo zmieniając operatora możesz zachować ten sam numer). Jedyne to, co się będzie zmieniać w przeciągu kilku lat, to doświadczenie zawodowe kandydatów.

Ogłoszenia z ofertą pracy coraz więcej kosztują, a ich skuteczności spada.

Pozyskanie pracownika za pomocą ogłoszenia staje się coraz droższe, między innymi ze względu na konieczność powtarzania emisji, bo spływ aplikacji jest słaby. Należy pamiętać, iż często kilka razy ponosisz koszty dotarcia do tych samych osób.Wiele firm poszukuje pracowników o określonym sprofilowanym doświadczeniu zawodowym, a przecież ilość takich osób, szczególnie w mniejszych miastach jest ograniczona, więc z czasem możesz mieć w swojej bazie większość osób, których potrzebujesz.

Program reklamowy Facebooka umożliwia docieranie z ofertą pracy do dokładnie sprecyzowanej grupy docelowej, co bardzo ułatwia budowanie bazy danych kandydatów właśnie takich na jakich Ci zależy.

Niezależnie czy reprezentujesz agencję rekrutacyjną, czy rekrutujesz na własne potrzeby posiadanie dużej bazy kandydatów stanie się w przyszłości podstawa skutecznej rekrutacji.

Jak zatem skutecznie i zgodnie z prawem budować bazę kandydatów?

Potrzebujesz do tego tak naprawdę dwóch ewentualnie trzech narzędzi. Dobre narzędzie, które umożliwi Ci docieranie do właściwych kandydatów z Twoją ofertą pracy. System informatyczny (platforma) do zbierania danych i C.V., które umożliwi Ci bezpieczne przechowywanie i szybki dostęp do informacji o kandydatach. System oferujący zautomatyzowaną komunikację z kandydatami na messengerze (#botrekrutacyjny), dzięki nadaniu odpowiednich tagów, jesteś w stanie łatwo wyszukać odpowiednich kandydatów i przesłać im inną ofertę pracy – otwieralność wiadomości w messengerze to ok. 95-98%

  • W pierwszym przypadku mamy do wyboru portale z pracą i portale społecznościowe – szczególnie polecam Facebooka, Instagrama i Linkedin, gdyż te platformy oferują program reklamowy umożliwiający aktywne docieranie do kandydatów o określonym profilu (doświadczenie, zainteresowania, wykształcenie, itd.) – mówiąc językiem marketingowym umożliwiają dość precyzyjne targetowanie.

  • Druga bardzo ważna, a nawet ważniejsza rzecz: musisz mieć system informatyczny (#platformarekrutacyjna), który usprawni i zautomatyzuje proces zbierania informacji i C.V. zgonie z RODO oraz umożliwi łatwe wyszukiwanie informacji o kandydatach.

Pamiętaj, że nie możesz ani efektywnie, ani zgodnie z RODO budować bazy C.V. na mailu. W przypadku kontroli z UODO musisz udowodnić, że kandydaci zapoznali się z klauzulą informacyjną mówiącą o tym kto jest administratorem danych osobowych oraz że masz zgodę na zachowanie aplikacji na kolejne rekrutacje. Jeśli chcesz przechowywać C.V. przez kilka lat, to musisz mieć na to zgodę kandydatów.

Dodatkowo trzymanie C.V. na dysku komputera nie jest bezpieczne – łatwo możesz stracić dane w przypadku awarii lub kradzieży komputera.

  • Po trzecie nie masz możliwości łatwego wyszukiwania kandydatów wg określonych parametrów mając zapisane jedynie C.V. na dysku. A jeśli nie jesteśmy w stanie łatwo dotrzeć do interesujących nas danych, to taka baza jest bezwartościowa.

Jest na rynku trochę różnych rozwiązań, tańszych droższych, mniej lub bardziej zaawansowanych. Ja polecam Ci system https://proxea.pl/ 

Zachęcam Cię też do dołączenia do tematycznej grupy – Rekrutacja w Mediach Społecznościowych https://www.linkedin.com/groups/13740603/

Autor

Mariusz Prokopczuk, MBA

/konsultant biznesowy/

https://www.mariuszprokopczuk.pl/